Thursday 9 January 2014

PROGRAM DERMA DARAH ANJURAN BERSAMA PUSAT DARAH NEGARA 2014

Pada 8 Januari 2014 yang lalu, Kelab Sukan dan Kebajikan MyIPO melalui Biro Sosial dan Kebudayaan telah mengadakan Program Derma Darah dengan kerjasama Pusat Darah Negara bertempat di Aras 12A, Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO). Program ini telah dijalankan dari jam 10 pagi hingga 4 petang dan terbuka kepada kakitangan MyIPO serta individu luar. Program Derma Darah ini telah dianjurkan buat kali yang kedua di MyIPO. 

Program Derma Darah MyIPO

Program Derma Darah MyIPO



Objektif utama program ini adalah untuk membantu menangani masalah kekurangan darah dalam tabung darah hospital di samping memupuk nilai murni dan membudayakan amalan menderma darah. Selain itu, memandangkan program ini terbuka kepada orang luar, maka, secara tidak langsung program ini dapat mempromosikan MyIPO kepada mereka.

Seramai 32 orang lelaki dan 29 orang wanita telah menderma darah pada hari tersebut menjadikan jumlah penderma adalah seramai 61 orang. Daripada jumlah tersebut, 39 orang penderma merupakan penderma tetap manakala 22 orang penderma yang lain pula adalah penderma baru. Statistik pendermaan darah mengikut jenis darah pula adalah seperti berikut:

Jenis Darah
A
B
O
AB
JUMLAH
Bil Penderma
15
17
24
5
61

Kesimpulannya, program ini mendapat sambutan yang amat menggalakkan dan akan dipertimbangkan untuk diadakan lagi pada masa yang akan datang serta dianjurkan secara berkala dan berterusan di MyIPO.

Program Derma Darah MyIPO


Program Derma Darah MyIPO

Program Derma Darah MyIPO

No comments:

Post a Comment