Sunday 3 November 2013

PROGRAM PENDAKIAN GUNUNG KINABALU, SABAH 2013


      Pada 26-29 Oktober 2013,  Biro Kembara Kelab Sukan Dan Kebajikan MyIPO telah mengadakan program IP Climb bersempena ulangtahun ke-10 MyIPO. Seramai 30 peserta telah menyertai program mendaki Gunung Kinabalu ini. Pada hari Sabtu (26 Oktober 2013), para peserta telah berkumpul di KLIA seawal jam 7.30 pagi dan berlepas ke Kota Kinabalu sekitar jam 9.00 pagi. Mereka tiba di Kota Kinabalu kira-kira jam 12.35 tgh. Taklimat daripada Mountain Guide telah diadakan pada sebelah malamnya.




Para peserta sedang mendengar taklimat





             Keesokan harinya, pendakian dimulai dengan bacaan doa dan penyerahan bendera kelab oleh Presiden Kelab MyIPO, En Kamal Kormin sekitar jam 9.00 pagi di Timpohon Gate. Para pendaki mengambil masa kira-kira 6 jam untuk sampai ke Laban Rata. Para pendaki telah mendaftar masuk ke asrama penginapan di Laban Rata (Guntung Lagadan Hut) untuk melepaskan lelah.








Pendakian bermula

















            Setelah berehat beberapa jam di Laban Rata, pendakian diteruskan awal pagi esoknya sekitar jam 3 pagi menuju puncak Gunung Kinabalu. Alhamdulillah, para pendaki MyIPO berjaya sampai ke puncak Gunung Kinabalu pada pagi 28 Oktober 2013.









          Setelah puas merakamkan detik-detik manis di puncak Gunung Kinabalu, para pendaki mulai bergerak turun dan sampai semula ke Kinabalu Park sekitar jam 5 petang. Setinggi-tinggi ucapan tahniah kepada para pendaki MyIPO yang telah berjaya menakluk puncak Gunung Kinabalu.Syabas diucapkan!!

No comments:

Post a Comment